Aalborg Fyrværkerifabrik
Udfordring
Danskerne elsker fyrværkeri. Markedet for fyrværkeri er i Danmark på omkring 450 mio. kr. og selvom tendensen viser, at færre danskere vælger at bruge penge på nytårskrudt, så anvender de forbrugere, der stadig køber fyrværkeri, blot flere penge. Dermed har markedet for fyrværkeri været stabilt de sidste år. Forhandlersegmentet er ret fragmenteret og består af såvel helt store detailkæder med landsdækkende geografisk rækkevidde som de helt små forhandlere som eksempelvis lokale idrætsforeninger og små erhvervsdrivende, der har det som et ekstra forretningsben i årets sidste måned. Og der er således kamp om at sælge raketter og batterier til danskerne samtidig med, at vinduet for at sælge fyrværkeri er ekstremt kort. Det er kun lovligt at sælge fyrværkeri i perioden fra den 15. til den 31. december.
Løsningen
Aalborg Fyrværkeri (AFAC) er én Danmarks førende leverandører til de danske fyrværkeriforhandlere, og de sidste ti år har Clienti hjulpet AFAC med at eksponere danskerne for det helt rigtige fyrværkeri og samtidig understøtte AFAC’s indsalg til de danske forhandlere. Gennem storytelling, humor og en markant målrettet eksponering er målsætningen, at flest danskerne rundt omkring i hele landet hiver AFAC-raketter og ditto batterier ned af hylderne.
Gennem massiv indsigt og forståelse for danskernes fyrværkerivaner har vi udviklet et koncept, der er blevet forfinet de sidste par år. Vi kalder det ”Far ved bedst”.
Selvom Clienti har hjulpet os i over ti år, så bliver de ved med at imponere os år efter år. Igen i 2021 tog de vores kommunikation og digitale aftryk til næste niveau. Det er altid en fornøjelse at have Clienti som anfører på vores markedsføring.
- Thomas Brix Pedersen
Direktør

Resultat
Fyrværkeri er underlagt en del restriktioner på digitale platforme, hvorfor søgemaskineoptimering har været en vigtig del af arbejdet gennem hele året og ikke blot i december. Resultaterne betyder, at afac.dk ranker højt, når man søger ”fyrværkeri”. Bare i 2021 er afac.dk vækstet +355,38% i trafik fra søgeordet “fyrværkeri”. Bannere, Snapchat, content på Facebook og købte artikler har ligeledes været en vigtig del af mediemikset. Den helt store mediekanal er TV, hvor vi rammer rigtig mange danskere hver eneste december fra den 15. december og frem til nytårsaften.
Fokus har været på engagement hos modtageren, synlighed og trafik til hjemmesiden. Bare i december de seneste tre år har AFAC fået over 40.000.000 visninger på tværs af en række mediekanaler. Over en periode på ti år har der været mange forskellige resultater, men relevante nedslag er følgende:
+355,38%
Volume i søgeordet “fyrværkeri”.
40.000.000
Visninger på tværs af mediekanaler


Snapchat
Snapchat har genereret over 130.000 kliks til hjemmesiden samt flere end 400.000 danskere har delt filtret til deres venner. I december 2019 var der eksempelvis også over 8 millioner visninger på det sociale medie. Bannerannoncering har gennem tiden skabt stor synlighed for AFAC i december måned. I 2021 fik AFAC over 12 millioner visninger på udvalgte medier som BT, Ekstrabladet, Bilbasen, DBA, Tv2 samt diverse lokale medier i områder hvor AFACs forhandlere er til stede. Det er et vigtigt element hvor vi sikrer os at skabe synlighed i hele Danmark i en vigtig periode.
130.000
kliks til hjemmesiden
400.000
filtre delt

For at imødekomme såvel forbrugerne som forhandlerne har vi i 2021 udviklet en Click & Collect-funktion til AFAC’s forskellige websites. Det er ikke muligt at købe AFAC’s fyrværkeri online, men med Click & Collect-funktionen har vi gjort det nemt for forbrugerne at bestille fyrværkeriet hjemmefra og undgå køen i krudtteltet. Samtidig giver det forhandlerne mulighed for at pakke de mange ordrer på forhånd.
Kataloger
Clienti hjælper med at udvikle katalogerne for de forskellige fyrværkeribrands under AFAC paraplyen. Katalogerne hjælper forbrugerne med at få et overblik over det fyrværkerisortiment, som findes hos den enkelte forhandler.
Årets sidste fest er meget mere end fyrværkeri, det er også hele traditionen omkring iscenesættelse af nytårsfesten, hvor borddækning, oppyntning og den svære kunst at vælge aftenens hat fylder meget. Derfor har AFAC, som noget nyt i 2021, udvidet sit sortiment til at indeholde party- og papirartikler, så forhandlerne kan tilbyde sine kunder det ultimative festkit. Clienti har hjulpet med at sætte kreativ retning for party- og papirkataloget, som langt mere handler om stemning, stil og udtryk end krudt og kugler.


CCO / Partner