HedeDanmark.
Analyse, brandstrategi og visuel identitetHedeDanmark er en international handels- og servicevirksomhed og efter flere års vækst – organisk og gennem opkøb, lød opgaven på at skabe en brandstrategi og en ny brandarkitektur, der samler virksomhedens forretninger og aktiviteter – både i Danmark og resten af Europa.
HedeDanmark har over 150 års erfaring inden for drift, pleje og udvikling af grønne områder, og efter flere år med vækst på tværs af Europa – organisk og gennem opkøb – var der behov for at genbesøge brandstrategien.
Gennem interviews og workshops med udvalgte kunder, ledelsen og medarbejdere fra forskellige forretningsområder blev der skabt et dybere indblik i de styrker og værdier, som forbindes med HedeDanmark. En af hypoteserne var at der ikke var sammenhæng mellem den interne og eksterne opfattelse af virksomheden på tværs af forretningsområderne – men det var der. Løsningen blev en ny brandstrategi, der skulle sætte virksomhedens aktiviteter og forretninger bedre i system – både i Danmark og internationalt.
Strategien blev at fastholde HedeDanmark som corporate brand i Danmark og pga. de sproglige udfordringer med navnet – kun bruge forkortelsen HD kombineret med et beskrivende navn i udlandet. Logo og bomærke blev således forenklet undervejs og i kombination med et nyt design fik HedeDanmark en ny, visuel identitet. Alt dette blev samlet i en brand manual.
HedeDanmark fik en strategi for navngivning og integration af nuværende og fremtidige aktiviteter og opkøb, samt en visuel identitet, der signalerer, hvem de er – og hvilken forskel de gør – både corporate og hver for sig i de forskellige enheder. Brand manualen sikrer et konsistent udtryk og kommunikation i hele virksomheden.



