96 % af Danmarks største e-commerces bruger stadig det famøse værktøj.   

Den 21. september fik marketingbranchen et chok. Datatilsynet mente, at Google Analytics var ulovligt. Hvis man havde været en smule fremsynet, så havde man nok set den komme, da Østrigs pendant til Datatilsynet allerede i januar 2022 kom med selvsamme afgørelse. Ikke desto mindre elsker marketingbranchen hype. Det ved alle. GA-gate var i overskrifterne i nogle få uger. Men nu er der gået halvanden måned. Er det glemt eller hvad? 

Det er ikke glemt, men røgen har lagt sig. Det fylder ikke i medierne eller på LinkedIn og Twitter mere. Var folk bange for den tredje store administrative byrde efter cookie-sagerne og GDPR? Ovenikøbet har du måske lige brugt adskillige timer på at få Google Analytics 4 til at spille. Forvirringen var total. Må du nu ikke analysere på dit website mere? Det mest fundamentale værktøj inden for digital marketing de sidste ti år. Er det slut?  

Ikke helt. Vi har, ved hjælp af Chrome Extension ”Google Tag Assistent Legacy”, analyseret (den 31. oktober) de 100 største e-commerce websites inden for kategorien ”E-mærket”. Virksomhederne er nappet fra Ahrefs. Det viser sig, at 96 % stadig benytter sig af Google Analytics. Kun 4 % af virksomhederne anvender det ikke. Om de har brugt det før den 21. september må stå hen i det uvisse, men kort sagt: Google Analytics lever i bedste velgående. Hvem havde troet det? Hvis du vil se listen med de 100 virksomheder, så klik her. 

Jamen Clienti; man kan jo godt bruge Google Analytics med pseudonymiseret data? Jovist, det er korrekt. Derfor ved vi heller ikke med 100 % nøjagtighed, om du faktisk har en lovlig version af Google Analytics liggende, men vi antager, at meget få danske virksomheder reelt bruger Google Analytics med pseudonymiseret data, da det gør værktøjet tæt på ubrugeligt. 

Du har sikkert fulgt med, men vi opridser kort mulighederne her. Der er groft sagt tre: 

  1. Afvent ny dataaftale mellem EU og USA ift. data.
    Den er på trappen (læs længere nede), men det bliver tidligst i marts 2023. Det vil med al sandsynlighed løse problemerne. 
  2. Få data på en EU-server med "server-side tagging" samt pseudonymisering af data.
    Så er du compliant igen. Det er dog ikke vores anbefaling, da din GA bliver så kompromitteret, at du reelt ikke vil kunne bruge det som analyseværktøj i hverdagen. Kanaler og UTM-koder vil bl.a. forsvinde, hvorfor argumentet, for at anvende Google Analytics som fremtidigt optimeringsværktøj, vil være forsvundet. 
  3. Slette GA fra dit website og bruge alternative tools.
    Så er du compliant i dag. Der anbefaler vi https://matomo.org/ og https://piwik.pro/. Vi hælder til Matomo, da det er meget lig Google Analytics. Det er forholdsvist nemt at komme i gang og du kan sågar importere historiske data fra Google Analytics. I mange tilfælde vil du skulle oprette nye mål i Matomo samt ændre din UTM-struktur til en MTM-struktur, men så er du også godt i gang. 

Det tyder altså på, at de fleste vælger løsning 1. Dansk Erhverv og advokathuset Horten har da også stadig Google Analytics liggende (31. oktober).

 

Google Analytics i den nærmeste fremtid 

Hvad du reelt skal gøre med Google Analytics, er op til dig, men hvis du ikke aner hvordan, du skal løse den gordiske knude og bibeholde Google Analytics, så er du ikke den eneste. Chefkonsulenten for Datatilsynet har udtalt, at de ikke har planer om at føre tilsyn med dette – i hvert fald ikke i år: https://finans.dk/tech/ECE14425154/ekstremt-populaert-googlevaerktoej-er-ikke-laengere-tilladt-i-standardindstilling-millioner-af-danske-websider-ramt/ 

“Er du blandt de mange, mange tusind danske virksomheder, som lige nu bruger Google Analytics uden tilpasning, er rådet, at du godt kan trække vejret lige nu, men skal i gang med en plan i den nærmeste fremtid. »Vi er ikke herre over, om andre mener, at deres rettigheder bliver krænket. De vil altid kunne klage til Datatilsynet, og så ser vi på, om det er en sag, vi skal behandle” siger Makar Juhl Holst. 

Dansk Erhverv mener selvfølgelig også noget om GA. De siger følgende om at slå koldt vand i blodet: https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2022/september/afgorelse-fra-datatilsynet-vakker-opsigt-google-analytics-kan-som-udgangspunkt-ikke-benyttes-lovligt2/ 

Siden nyheden kom frem, er der også kommet nyt fra vores amerikanske venner, der arbejder på at få en dataaftale mellem Europa og USA. Det kan blive den nye virkelighed til marts 2023. Læs hele artiklen her: https://www.politico.eu/article/us-expected-to-publish-privacy-shield-executive-order-next-week/ 

Og Biden klarede sagerne. Her er det officielle dokument fra Det Hvide Hus: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/10/07/fact-sheet-president-biden-signs-executive-order-to-implement-the-european-union-u-s-data-privacy-framework/ 

Det sidste punktum er uomtvisteligt ikke sat endnu. Og vi skal nok følge sagen tæt, hvorfor vi løbende rådgiver vores kunder om alt fra best practice i Matomo over til fakta fra de danske virksomheders brug af GA og Datatilsynets anvisninger. 

 

Liste over virksomheder brugt i analysen:

Elgiganten
Harald Nyborg
Jem & Fix
Zalando
Jysk
Bilka
Coop
Imerco
Matas
thansen
Saxo
Power
Føtex
H&M
Sport24
Proshop
XL Byg
Bog & Ide
Ilva
Sportmaster
Boozt
Plantorama
Nemlig
Webapoteket
Kop & Kande
Unoliving
Kidsworld
Babysam
Frishop
Avxperten
Av-Cables
Stylepit
Bygma
Mytrendyphone
Billigvvs
10-4 Byggemarked
Telmore
Lampemesteren
Telenor
Tryg
Maxizoo
Reima
Komplett
Helsam
Apopro
Fribikeshop
Luksusbaby
Aarstiderne
Luxoliving
Kitchenone

Bygmax
Feline
Jacobsen Plus
Møblér
Ingvard Christensen
Helsebixen
Legeakademiet
HTH
Louis Poulsen
Plantetorvet
Oister
Petworld
Callme
Calle
Hyggeonkel
Brdr Friis
Apotekeren
Kaufmann
Garant
Punkt1
Greenline
Av-Connection
Lampeguru
Møbelkompagniet
Lampegiganten
Johannes Fog
Ferm Living
Faraos Cigarer
Bluecity
Mobilcovers
Billigsport24
Interflora
Panduro
Bevco
Løbeshoppen
Luxplus
Danskoutlet
Gulvlageret
Ditur
Skatepro
Lirumlarumleg
Quint
Cykelshoppen
Grejfreak
Euroclinix
Guldsmykket
Bubbleroom
Illums Bolig Hus
Small Danish Hotels
William Dam

Vil du vide mere?

Lasse Juhl

Head of Digital Marketing