Julehandlen er ekstrem vigtig. Det ved man også i Danmarks lokale sportskæde, Sportigan. I den forbindelse plejer Sportigan-butikkerne at sende en juleavis på gaden. I samarbejde med Clienti valgte man dog sidste år at genoverveje sin strategi. Var der andre og måske mere udbytterige måder at gå til julen på? En kortlægning af kædens kundeprofiler og generel forbrugeradfærd førte til, at julen blev gjort langt mere digital i Sportigan.

Christian Mücke Laursen, kontaktchef hos Clienti forklarer:

”Valget af en digital jul betød bl.a, at vi kunne dele julen op i flere forskellige taktiske budskaber og løbende monitorere og tilpasse kampagnen. På den måde kom vi ikke bare længere ud. Vi kom faktisk også tættere på – lokalt i forhold til butikkerne – og i forhold til hvad der motiverer danskerne i julemåneden. Og så har øvelsen været at sikre mere værdi af et relativt beskedent budget – og det er jeg stolt over er lykkedes.”

Digital kampagne sikrer synlighed hele december måned

En central del af kampagnen var stadig juleavisen. Men i stedet for papirformatet blev der ”sat strøm” til en 24-siders avis, der var integreret med Sportigans hjemmeside og webshop samt en digital pakkekalender, hvor kædens kundeklubmedlemmer kunne vinde sportsgaver alle 24 dage op til jul. E-avisen, kalenderen og POS-materialer blev dagligt fulgt op af lokalt målrettede facebook-annoncer og nyhedsbreve.

Kædechef Peter Christiansen, fra G-SPORT, siger:

”Vi ønsker hele tiden at gøre det 10% bedre til gavn for kædens frivillige medlemmer og i sidste ende vores kunder. At udfordre ”plejer” er sundt og udvikler kæden – og altid med sund fornuft som co-pilot. Kan vi nøjes med at have avisen digitalt? Vil folk få det læst på skærmen? Og hvad med trafikken til butikkerne? Heldigvis kan vi kun sige, at resultatet blev bedre end forventet, vores medlemmer er glade og kunderne var med på det nye format.”

  • 668.893 lokale påvirkninger via Facebook af Sportigans digitale juleavis
  • 278.109 unikke kunder på Facebook blev påvirket i Sportigans lokalområder
  • 83 timers visning alene på Facebook med konkurrence-videoerne
  • 28% af brugerne på e-avisen så alle 24 sider.

Når alt var lagt sammen, opnåede Sportigan med deres kampagne branchens bedste digitale ’engagement’ – hele 3 gange bedre end nummer 2 – samt den højeste ’post interaction’ i december måned.

Sportigan håber at slå sidste års resultater

Julen 2017 blev, kort sagt, en jul med gode resultater for Sportigan – også på salgssiden. Folk blev ikke kun på nettet. De kom også i butikkerne, hvorfor Sportigan-kæden kom ud af december måned med index 105.

Peter Christiansen og Christian Mücke Laursen har høje forventninger til den forestående jul. De er begge enige om, at der er blevet fundet en digital formel for, hvordan Sportigan engagerer de sportsinteresserede danske familier i julen. Peter Christiansen slutter:

”Clienti har finjusteret vores set-up til i år – og med den nye kampagne er jeg ikke bare sikker på, at vi rammer sidste års resultater. Jeg er overbevist om, at vi også kommer til at slå dem.”

Nøgletal:

  • Udvalgte nøgletal for Sportigans digitale julekampagne, december 2017
  • Branchens bedste engagement (3 gange bedre end nr. 2). Kilde: Fanpage Karma
  • Branchens højeste post interaction. Kilde: Fanpage Karma
  • 668.893 lokale påvirkninger via Facebook af Sportigans digitale juleavis. Kilde: Facebook
  • 278.109 unikke kunder på Facebook blev påvirket i Sportigans lokalområder. Kilde: Facebook
  • 83 timers visning alene på Facebook med konkurrence-videoerne. Kilde: Facebook
  • 28% af brugerne læste alle siderne i den digitale juleavis. Kilde: iPaper