I august 2019 kom ØnskeBørn til Clienti med ønsket om at tage kæden og brandet ”ØnskeBørn” til et nyt niveau. En udviklingsrejse bl.a. mod at blive mere 1:1 med sin kernemålgruppe samtidig med en konkret revitalisering af ØnskeBørn-brandet og kædens kommercielle forretning. Clienti udviklede en ny omfattende kædestrategi til ØnskeBørn - brudt ned på et operationelt plan over en overskuelig 5-årig udviklingsrejse, koblet med strategiske milepæle.

Clienti udviklede også en ny brandidentitet og et dertil koblet nyt visuelt univers. Inspirationen kom ud af navnet ”ØnskeBørn”. Med andre ord: ”de børn, vi så inderligt ønsker os”. At vente sig og få et barn er starten på et eventyr. Det er magisk. Vi ville have, at ØnskeBørn-brandet var garant for at accelerere den oplevelse endnu mere. Mere magi. Mere eventyrligt. Vi ville tale direkte til kernemålgruppen – den vordende eller nybagte mor. Vi ville vise prinsesserne og prinserne. Vi ville bygge platformen på følelsen af baby-moon – drømmene, nysgerrigheden og fantasien. Et brand, som dannede rammen om nostalgi, det sjove og hjemlige, det originale og poetisk ligetil og som tillod legen igen.

Løsningen blev en identitet og et visuelt univers bestående af eventyr; skråskrift, prinser og prinsesser, vintage stregtegninger, umættede farver med spil, originalt med et touch af moderne. Ren ønsketænkning.

Kontaktperson
Michael Rode

Brandidentitet

At vente sig og få et barn er ikke bare starten på en ny tilværelse. Det er også starten på et nyt eventyr. ØnskeBørn kender bekymringerne og behovene og ikke mindst drømmene og ønskerne. I alle tilfælde er ØnskeBørn klar til at hjælpe. Det sker med et nyt og inviterende pay-off, udviklet af Clienti

 

”Lad eventyret begynde”

Clienti har udviklet og designet over 175 eventyrlige figurer til brandidentitet. De vidner hver og én om det magiske, man oplever som forældre, men også det finurlige i at være barn og se verden på sin helt egen måde.

Udviklingen af kædestrategien afslørede en shopper-analyse, at der var store forskelle i brandopfattelsen hos forbrugerne af de enkelte butikker. En del af brandstrategien har været, at minimere den divergerende brandopfattelse hen imod mere brandhomogenitet.

Noget af det essentielle i at arbejde med brand building på kædeplan er at skabe synergi og sammenhæng på tværs af alle brandets touch points – ikke mindst de primære touch points som SoMe, POS, Butiksfacader og -indretning og Hovedkatalog. Det gælder om at fange nerven i alt det, som går fra kædekontoret og ud i webshoppen og de 26 fysiske butikker.

Et konkret eksempel på synkroniseringen af brandet er de nye sorte facadeskilte med payoff’et ”lad eventyret begynde” såvel som de unikke tilbudsskilte, der matcher hver af de seks kategorier fra hovedkataloget og faste kampagner. Tilbudsskiltene er designet, så de hjælper forbrugerne med at navigere imellem kategorierne. Det er et design, som tilgodeser den daglige praktik, og man kan i butikken selv printe ovenpå fortrykte skabeloner.

Clienti har anbefalet at udvikle ammerum, således at mor (på fx barsel) altid kan navigere efter ØnskeBørns fysiske butikker til både bleskift og amning. I den forbindelse har Clienti forestået oplæg til design og indhold. Der er tilmed lavet vandflasker til den ammende mor (som har brug for væske ifbm. amning), samt mulighed for barnevognsparkering i butikken.

Hos en frivillig kæde som ØnskeBørn, der gerne vil udvikle og aligne sit brand såvel som bevare sit lokale islæt, er det udforende at få skabt en identisk brandoplevelse og -opfattelse på tværs af kæden. Lige fra den samlede kædekommunikation, der udsendes, og ned til kommunikationen hos de individuelle lokale butikker. I kædestrategien har vi derfor anbefalet at bruge fælles POS-kommunikationsmaterialer – fra tilbudsskilte, vinduesfolie, skilteplakater og balloner til gavepapir, gavebånd og poser. Alle materialer bruger de brand essentials, som Clienti har udviklet, og som ØnskeBørn gerne vil positionere sit brand overfor mødrene på.

Vi kunne se ud af vores indsigter, at gavepapir er et vigtigt redskab i forhold til at tiltrække segmenter, som skal købe gaver til kommende eller nye forældre (fx. barnedåbsgave, julegave, fødselsdagsgave o.lign.). Her er selve indpakningen i stand til at øge den oplevede værdi af gaven – både hos giveren og modtageren. Gavepapir var faktisk en deal winner i konkurrence på samme vare og samme prispunkt.

Der er designet poser i bæredygtige materialer såvel som butiksplakater, vinduesfolie, flag, balloner og meget mere. Vinduesfolien er designet med henblik på butikkernes forskellige karakter. Da alle butikker har forskellig plads til at dedikere til foliering, har vi udviklet en folie med delkomponenter, så man kan bruge det, man har plads til.

Disse POS-elementer har knyttet de 26 individuelle fysiske butikkerne endnu tættere til ØnskeBørn-brandet.

Clienti har pr. juni 2020 online nået en kontaktflade på 7.929.681 visninger til mødre, og særligt for den animerede del af kommunikationen, er næsten 600.000 mødre blevet eksponeret i mere end 3 sekunder.

Vil du vide mere?

Michael Rode

Commercial and Client Service Director