5 tips til branding, du kan tage med dig på ferien
Kommunikation og branding er centrale værktøjer for virksomheder, der vil skabe vækst og varig effekt. Det bliver studier ved med at vise. Alligevel er det tydeligt, hvor meget kortsigtede taktiske greb har fyldt de seneste år. Vi siger ikke, vi har løsningen, men vi har dog en række ret sikre tips til, hvordan du som virksomhed kan få mere ud af din marketingindsats.
Inden vi når så langt, starter vi dog et andet sted. Nemlig med en ny undersøgelse, der understreger den svære balanceakt for tidens CMO’ere og marketingafdelinger, når vi taler kommunikation og branding. (1)
Selvom mere end 80% af de adspurgte virksomheder ser en klar sammenhæng mellem deres egen daglige performance og det at have et stærkt brand, er det under halvdelen, der vælger at investere målrettet og langsigtet i den branding, de tror på.
Når spørgearket er lagt til side, rammer ”virkeligheden”, salgstallene, kravene om målbar effekt. I det lys er det nemt at lade brand være brand og i stedet fokusere på kortsigtede kampagner, taktik og daglige opgaver. Men som studier viser, flytter det ikke virksomheder i samme omfang som branding.
Ved at arbejde prioriteret med branding og kommunikation øger du dine muligheder for succes – og ikke nødvendigvis kun på den lange bane.
Her kommer 5 tips til, hvordan du som CMO eller leder kan tage branding fra tanke til handling og skabe rum for vækst i det nuværende marked. (2)
1. Sigt efter nye kunder
Ovennævnte undersøgelse viser, at virksomheder – og her fører B2B-virksomheder igen på point – har en tendens til at fokusere for meget på at markedsføre sig over for eksisterende kunder. Det fører sjældent til vækst – i hvert fald ikke over tid.
Virksomheder og brands vokser i takt med akkumulation af nye kunder. Det samme gør loyaliteten faktisk også. I en verden hvor ydelser og indflydelse fluktuerer som aldrig før, er det vigtigt at være parat til at sigte efter nye målgrupper. Brug derfor en god portion af marketingbudgettet på at brande og positionere din virksomhed over for nye kunder. Det er dét som bedst og hurtigst øger virksomhedens muligheder for vækst.
2. Invester i kreativ kommunikation
Det er ingen hemmelighed: At udvikle strategisk båret kreativ kommunikation, som skiller sig ud fra mængden, kræver ekstra investeringer. Derfor er det naturligvis også godt, at studier bliver ved med at vise at investeringerne i langt de fleste tilfælde betaler sig. (3)
Stærk kreativitet smitter af på kunder, på medarbejdere og på din virksomheds brand – både på den korte bane og den lange. Alene den øgede opmærksomhed sikrer dig mere tillid og loyalitet og gør bogstaveligt talt virksomheden mere værd.
3. Tænk integreret
Det er måske efterhånden et overflødigt råd for mange, men det kan aldrig gentages for meget. Tænk integreret. Knyt digital og offline sammen og skab en klar og tydelig sammenhæng på tværs kunderejsen og på tværs af de forskellige kommunikationsindsatser- og kanaler.
Afhængig af opgave, betyder det også, at en digital indsats ikke gør det alene. Print, outdoor, tv og radio er med til at skabe markante synergier og kan være afgørende for effekten af den samlede indsats.
Et stærkt og attraktivt employer brand kræver med udgangspunkt i den valgte strategi og position en daglig målrettet indsats – internt såvel som eksternt. Employer branding vil altid skulle bygge på en vedvarende indsats.
Mere end noget andet handler employer branding om at vedligeholde sit brand og sørge for, at det altid står positivt i folks bevidsthed uanset forandringer og tendenser. Det gælder for selv de stærkeste virksomheder og brands.
Det er essentielt at have en kontinuerlig plan for virksomhedens historier. Og det er vigtigt at have, at de uanset mål har ét større mål: At vise eksisterende medarbejder at de arbejder det bedste sted i branchen og attraktive kandidater, hvorfor de skal vælge netop denne virksomhed, og ikke konkurrentens.
4. Lad verden mærke dit brand
Kommunikation, som taler til vores følelser og kreativitet, bliver længere tid i vores bevidsthed. (4) Det er naturligvis en central indsigt at tage med, når det gælder om at skabe opmærksomhed og taletid for dit brand. For vi lever i en daglig overflod af billeder, sanseindtryk og budskaber.
Det er helt afgørende at have udviklet en kommunikation, som knytter sig 100% til dit brand og til virksomhedens position og værdier – og som fra gang til gang vækker en følelse hos folk, som ikke kan forveksles med nogen andre.
5. Find den rigtige balance
Det er fristende at ville se resultater med det samme, men at bygge et brand kræver tålmodighed. Det handler om konsistens. Det vil sige: Sørg for at gentage de samme budskaber og aktivere de samme følelser igen og igen.
Det gøres bedst ved heller ikke at vige fra sin brandposition eller brandkoncept. Der er milliarder af grunde til at Nike bliver ved med sige ”Just Do It” og at Carlsberg stadig insisterer på at være ”Probably the best beer in the world”.
Og husk så, at alting handler om balance. Så, når vi fortæller om vigtigheden af at se langsigtet på sit brand, er det klart, at det er lige så vigtigt at have fokus på det, som sker nu – alt dét som optager dine kunder og partnere og har indflydelse på deres verden.
Skab aktuelt og relevant indhold. Udvikl små kampagner og taktiske indsatser – naturligvis altid med afsæt i din position og koncept. Giv folk og medier noget at dele og engagere sig i fra uge til uge, fra måned til måned.
Uanset om du tager et, flere eller alle råd til dig, er det vigtigt, at du gør dig klart, at den merværdi, som branding skaber, kræver vedvarende opmærksomhed og investering. Med andre ord: Branding bør som minimum være en lige så væsentlig investering som dem, der løbende foretages i maskiner og mennesker. For heri ligger nøglen til langsigtet vækst og effekt.
Det, tænker vi, er værd at tænke over. Også efter sommerferien.
1) “The Marketing Department”, 2023 - Roles, Organization, Responsibilities. Kapero
2) “Communication that creates effect”, 2022. Noa Consulting
3) Bl.a. “The link between creativity & effectiveness”, 2022. The Gunn Report
4) “Lemon”. Orlando Wood, 2019