Aalborg Øst er en bydel i rivende udvikling, og som en del af byudviklingen ønsker man bl.a. fra kommunens side at forbedre den interne mobilitet i området. Derfor har Aalborg Kommune i mere end 3½ år arbejdet på en løsning, der skal sikre, at bydelens beboere nemmere kan komme rundt i lokalområdet, men samtidig også sikre en kollektiv trafikforbindelse, der binder området bedre sammen med resten af Aalborg.

Løsningen er førerløse busser, og faktisk bliver disse busser de første af sin art i Danmark. De førerløse busser kommer til at køre på en 2,1 kilometer lang forsøgsstrækning på Astrupstien, der i fremtiden kommer til at danne rygraden i bydelens forbedret mobilitet. Busserne indsættes i slutningen af 2018, og i første omgang er der tale om en 2-årig forsøgsperiode, hvor det vil være gratis for alle passagerer at køre med busserne.

”Vi arbejder intensivt på at få gjort klar til lanceringen af de førerløse busser, og et vigtigt succeskriterie i den fremtidige implementering beror på en stærk kommunikationsindsats i såvel lokalområdet som i et bredere regionalt og nationalt perspektiv. For at dette bliver en succesfuld lancering, er det helt essentielt, at vi får skabt et lokalt engagement og ejerskab i projektet, så borgerne i Aalborg Øst tager busserne til sig i hverdagen, og gør dem til en naturlig del af deres daglige mobilitet”, fortæller Mette Skamris Holm, afdelingsleder i Aalborg Kommune.

Til at sikre en succesfuld implementering har Aalborg Kommune valgt Clienti til at hjælpe med at udvikle den strategiske kommunikationsindsats.

Mette Skamris Holm fortæller:

”Vi har valgt Clienti, da de besidder en stærk strategisk tilgang til kommunikation, og samtidig har de gode erfaringer med fra lignende cases, som vi vil kunne drage nytte af”.

Hos Clienti er der selvfølgelig stor tilfredshed at spore med det nye samarbejde.

”Vi er rigtig glade for, at Aalborg Kommune vælger os til opgaven. Med de målsætninger Aalborg Kommune har for implementeringen af de førerløse busser i Aalborg Øst samt i et bredere regionalt og nationalt perspektiv, så er jeg sikker på, at vores indsigt i denne type kommunikationsstrategiske opgaver virkelig bliver bragt i spil her”, fortæller kontaktdirektør Rasmus Risbjerg. Da projektet skal lanceres i slutningen af 2018, er samarbejdet allerede igangsat.

For yderligere info

Rasmus Risbjerg

CCO / Partner