Gør det enkelt  

”Undskyld, at min tekst er så lang; jeg har ikke haft tid til at skrive kortere”. Bevingede ord, som siger en hel del om kunsten at forfatte en tekst. Det handler om at gøre det enkelt og medrivende; i stedet for blot at fylde på. Det gør du ved at bruge de rigtige ord: dem, der er mindre, end de er store; dem, der betyder noget. 

Et billede siger mere end 1.000 ord, hedder det sig – men ikke nødvendigvis mere end 3 ord eller 10. De rette ord kan også male billeder, der rører og forfører – hvis du giver dig tid til at finde dem. 

 

Små ord tak 

”Frygt ikke store ord”, sagde den amerikanske reklamemand Arthur Kudler engang, ”store ord betyder små ting. Alle store ting har små navne; såsom liv og død, krig og fred, mor og far, dag og nat, håb og hjem. Lær at se det store i de små ord. Det er svært, men de fortæller, hvad du mener. Hvis du ikke har styr på, hvad du mener, så brug store ord. Det vil ofte narre små mennesker.” 

Ok, det er sat på spidsen; og måske en lille smule banalt. Men essensen er god nok: der er ingen grund til at slå om sig med smarte gloser; der findes et utal af små ord, som kan fortælle dine historier præcist og enkelt. Lange ord og sætninger gør det sværere og mindre overskueligt at tilegne sig din tekst; og med for store ord og floskler risikerer du at virke overfladisk og utroværdig. 

 

Ord er musik 

Og musik kan være både fængende og dræbende. Hvis din tekst skal spille, må den være levende og varieret. Benytte sig af ord og sætninger, der svinger og klinger. Overraske med sine sproglige variationer. Og bruge pauser, der sikrer den rette rytmik. Det er lettere sagt end gjort. Og langtfra noget, alle mestrer; men nedenfor er der et par grundregler, som du kan følge: 

Grundregler

  • Brug udsagnsord i aktiv fremfor passiv form 
  • Lad være med at bruge de samme ord og formuleringer flere gange efter hinanden; gentagelser ødelægger musikken i din tekst og gør den kedelig og uoriginal 
  • Undgå faglige termer og indforståede vendinger, som de færreste forstår
  • Målet med en tekst er aldrig, at den skal fylde. Fat dig i korthed og spar på fyldord som ”virkelig”, ”altså”, ”lidt”, ”så”, ”bare”, ”temmelig”, ”ret”, ”nemlig” osv.   
  • Slå tonen an med en fængende overskrift

Styr din kreativitet 

Der er kamp om opmærksomheden, så det ordinære er sjældent vejen frem. En god overskrift har stopeffekt. Fordi den rammer noget væsentligt, overrasker eller forundrer. Fordi den vækker smil, nysgerrighed eller forargelse. Ord med dobbeltbetydning kan være virkningsfulde; ligesom bogstavrim og korte, fyndige udsagn. Men pas nu på, at du ikke overgør det. Man kan nemt i sin iver efter at være kreativ blive for kryptisk; eller for corny. Så får tingene den forkerte kant. Så tjener stopeffekten ikke sit formål.  

 

Brug sproget rigtigt 

Alt er tilladt, når det handler om sprog. Hvis tilpas mange misforstår meningen med et ord, bliver det til et pendulord, som svinger mellem to modsatte betydninger. ”Det er sådan, sproget udvikler sig”, er argumentet; men spørgsmålet er, om man som skrivende gør sig selv en bjørnetjeneste ved at blæse højt og flot på de oprindelige betydninger. Når godt og vel pludselig skifter betydning fra lidt over til lidt under og ordet knap til det modsatte, så bliver mange, især i den ældre generation, forvirrede.  Det næste er, at dobbeltkonfekt (forbindelse af ord, der unødigt gentager samme betydningsindhold), brugen af forkerte stavemåder og grammatiske fejl også bliver tilladt. Og så har vi balladen. For ord er billeder, som forstyrres af stavefejl og manglende endelser. Intet kan ødelægge læseoplevelsen og tage seriøsiteten ud af en tekst som et sjusket og ukorrekt sprog. Er det niveauet? Tænker man uvilkårligt. Hvor dygtige er de så til det, de påstår, de kan?  Og prøver på at sælge til mig?  

 
Vær relevant 

Et budskab er ikke set, før det er set med hjertet. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvem du har foran dig og taler til hans/hendes følelser. Hvis du vil fænge med dit budskab, skal du bevæge - i både betydningen røre og flytte. Det gør du kun, hvis læserne kan se idéen i det, du har på hjerte. Hvis de er med og føler, at der er en grund til at blive hængende.  

 

Håber, at du er her endnu. 

 

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan vi arbejder med ord, budskaber, koncepter og branding, er du velkommen til at tage kontakt til os..

 

For yderligere info

Mette Danmark

CEO / Partner