Her følger en række enkle råd til, hvordan du kan få succes. 

 

1. Vær personlig

Dine e-mailabonnenter har eksplicit sagt ’ja’ til at høre fra dig, da de tilmeldte sig din e-mailliste. De har højst sandsynligt også videregivet informationer om deres navn, adresse og fødselsdag, ligesom du måske har adgang til deres købshistorik og den adfærd, de har på dit website.  

Derfor er det en god ide at henvende dig til dem på en personlig facon, f.eks. ved fornavn. Vis samtidig at du interesserer dig for dem. Kan du se, at en af dine kunder vil deltage i et webinar om aktieinvesteringer, er vedkommende måske også interesseret i at modtage en mail med din nye e-bog om udviklingen af aktiekurser i Danmark. Hvis kunden tværtimod aldrig har vist interesse i den retning, så start kommunikationen et andet, men lige så relevant sted. Fælles er, at jo flere data, du har om dine kunder, jo mere målrettet kan du være i din markedsføring. Og jo mere målrettet du er, desto mere personlig og succesfuldt bliver slutresultatet.

 

2. Vælg den rette timing

Timing is everything – det gælder også, hvis du skal have succes med dine nyhedsmails. Det er vigtigt at ramme dine kunder på de tidspunkter, hvor de mest modtagelige og interesserede. Analyser viser, at noget af det mest salgsfremmende, du kan gøre, er at sende en automatiseret nyhedsmail, når en kunde netop har foretaget et køb hos dig. Timing er naturligvis også betinget af kalenderår, skiftende sæsoner og begivenheder – både de evigt genkomne og pludseligt aktuelle. Først som sidst skal du sikre, at du altid er i øjenhøjde; lige her, lige nu.

 

3. Test igen og igen

For at finde ud af, hvordan du laver de bedste nyhedsmails til dine kunder, skal du teste dem. Start med det basale og tjek dem for tekniske problemer. Se om teknikken virker på tværs af mailudbydere – og om du har de rigtige links mv.

Herefter kan du overvåge kvaliteten og effektiviteten af ​nyhedsmails ved at teste og analysere kundernes respons. Når du forstår dine kunders vaner og præferencer, er det muligt at designe effektive e-mail-marketingkampagner, der fremmer kundeloyalitet og salg. Der er næsten ingen grænser for, hvad du kan teste. Du kan f.eks. splitteste emnelinje, call-to-action-knapper, tidspunkt for udsendelse, afsendernavn, specifikt indhold og billeder og meget mere.

 

4. Vær klar i spyttet

Selvom dine e-mailabonnenter selv har signet op til din e-mailliste, betyder det ikke, at de kommer til at bruge masser af tid på at læse dine nyhedsmails. Oftest scanner de din mail igennem og på få sekunder vurderer de, om indholdet er noget, der interesser dem.

Det er derfor nødvendigt, at dine nyhedsmails er enkle og lette at forstå for abonnenterne – og nok så vigtigt: At de har tydelige call-to-actions, som får dem til at reagere. Ha’ kun et primært budskab og sørg for, at indholdet er kortfattet og overskueligt, samt at der er en god balance mellem tekst og billeder. Vær endelig også opmærksom på at dine mails er optimeret til mobil.

 

5. Skab værdi og lad være med at spamme

Når dine e-mailabonnenter eller kunder sætter tid af til at læse en nyhedsmail fra dig, forventer de, at de får noget, som giver dem værdi. Det kan være lige fra ny information over kampagner til eksklusive tilbud.

Det kan i den sammenhæng være en god ide at benytte sig af en content-plan, så du sikrer, at du hele tiden kommunikerer de rigtige og mest relevante budskaber. Hvis du skal have opfrisket, hvordan du styrker din kommunikation med en content-plan, kan du læse mere her.

Det er også en god ide at holde et stabilt udsendelsesflow uden større udsving. Hvis du pludselig går fra at sende en nyhedsmail om ugen til at sende to om dagen, vil modtagerne hurtigt opleve det som spam og afmelde dine nyhedsmails. Uanset hvad: Gør det nemt at afmelde dine nyhedsmails.

Vi ved godt, at ovenstående afhænger meget af hvilken branche, du opererer i, hvorfor eksempelvis webshops næsten kun kan sende for lidt mails ud. Så dyk ned i din branche og afkod værdien af de mails, du sender ud. Hvad er dit mål? Og påvirker frekvens dit mål positivt eller negativt?

Men husk det vigtigste: At dine modtagere er mennesker. Sæt dig ind i deres situation og giv dem noget at handle på.

For yderligere info

Lasse Juhl

Head of Digital Marketing