Pas på dit brand - også når det er sommerferie

Hver sommer kommer spørgsmålet: Skal vi ikke skrue lidt ned for vores annoncering, for folk tager jo alligevel på ferie nu? Det korte svar er; du skal ikke skrue ned. Det er vigtigt at være på. Konsekvent og konsistent med dit brand. Det er det altid. Men ikke nok med det. Data viser, at det i flere tilfælde er endda lettere at trænge igennem med sit brand i ferier.

Branding ind under huden 

Når hverdagen kører, kræver det sit at trænge igennem til kunder med sit brand. Alle har travlt. Mailboksene bugner af info, opdateringer, møder og reminders om alle de møder, der ikke blev nået i sidste uge. Vi tilegner os af samme grund et finmasket filter i løbet af året som automatisk sorterer de budskaber fra, der ikke umiddelbart har interesse for os. Det gælder selv for de mest professionelle beslutningstagere. 

Det er her, at sommerferien kommer ind i billedet. For en god sommerferie har det med at fjerne sorteringsfilteret hos de fleste. Vi er stadig på og følger med – verden går jo ikke i stå! – men vi oplever mindre pres og bliver dermed også mere modtagelige over for andet indhold og andre budskaber. De ting, der bliver læst eller set på i ferier, er vi simpelthen mere tilbøjelige til at lade komme ind under huden og tage med hjem.   

Derfor giver det al mulig mening at holde fast i sin kontinuerlige branding, eller ligefrem skrue op og skræddersy en kampagne til tiden.  

 

Gode sommerresultater 

Der venter gode resultater på dem, som investerer i annoncering hen over sommeren, og som minimum billigere opmærksomhed for samme kroner som i eksempelvis september eller oktober. Årsagen er, at de to største annoncemotorer (Google og Facebook) er baseret på et auktionsprincip. Jo flere annoncører, jo dyrere priser.    

Og da en stor del virksomheder har for vane at tage på ferie sammen med deres brand, får du ganske enkelt billigere og bedre synlighed i ferien. Mængden af modtagere er jo intakt. For uanset om man er hjemme i sommerhuset, ved stranden eller på en afbudsrejse til Rhodos, viser tal, at folk bliver ved med at søge på indhold og inspiration døgnet rundt. Det bedste, du kan gøre, er at vise kunder – både nye og eksisterende – at du er der for dem på de forskellige medier og kanaler. Vis, at selvom det er sommer, så er dit brand på mærkerne.  

Et par data taler for sig selv. Vi forvalter hver måned millioner på Facebook. Vi har gennemgået alle accounts og taget CPM-prisen hver eneste måned i 2022. Altså prisen for 1.000 visninger. Udviklingen ser sådan her ud:   

 

Det er klart, at konverteringerne, som følge af ferieperioden, kan halte efter. Og det er også klart, at flere B2C-kunder vil have det lettere end B2B-kunder. Men det forandrer ikke, at du som virksomhed står mere klart i erindringen end ellers hos kunderne, når arbejdet skal genoptages efter ferien. Husk også, at hvis dit marked er Sydeuropa, så er august den periode, hvor der er lavest CPM-priser.   

 

Lad det komme an på en prøve 

En målrettet indsats i ferieperioden bør med andre ord altid være en del af virksomhedens brand- og kommunikationsstrategi. Hos Clienti hjælper vi gerne med at analysere præcis, hvor meget du kan vinde ved at brede din branding ud over hele året, inklusive ferier. Bare spørg.  

  

Rigtig god sommer ⛱️

For yderligere info

Rasmus Risbjerg

CCO / Partner