Det, som var dit fokus for bare 2-3 måneder siden, er ikke nødvendigvis det vigtigste i dag. Derfor vil dit arbejde med SEO skulle ses som en kontinuerlig indsats for at skabe maksimal synlighed. Noget som ikke kun er betinget af Googles mange, løbende ændringer, men også af konkurrenternes arbejde med SEO og brugernes adfærdsændringer. 

Hvordan får du så en SEO-indsats, der gør dig synlig i vores travle og overkommunikerede verden? Lad os prøve at se på mulighederne og nogle af de største SEO-trends.  

Fokusér på brugeren 

En af de væsentlige faktorer Google har med i deres rangering af websites er brugersignaler. Det er derfor helt afgørende at du sætter dig ind i dine brugers onlineadfærd.  

Dine brugere skal have lyst til at være på dit website – og gerne så længe som muligt. For jo mere brugerne interagerer med dit website, desto mere klapper Google i hænderne og favoriserer dig over dine konkurrenter. Men hvis situationen er anderledes, og brugerne hurtigt forlader dit website, indikerer det overfor Google, at dit website irrelevant eller uinteressant. Det straffer Google dig med ved ikke at lukke andre brugere ind på dit website. Derfor er konverteringsoptimering og user experience to utrolige vigtige emner, når det handler om website-optimering. 

Brugeradfærden ændrer sig hele tiden – fra år til år – måned til måned. COVID-19 har af flere årsager sendt kundernes adfærd og prioriteter i endnu flere retninger. Af samme grund er brugeroplevelsen – og det at sikre sig høj brugeraktivitet – helt fundamental, når der arbejdes med SEO. 

Core Web Vitals 

Tilbage i maj 2020 introducerede Google Core Web Vitals, som er tre parametre, som kan ses som udgangspunktet for et websites tekniske helbred. De tre parametre er hastighed, interaktivitet og visuel stabilitet. Alle har væsentlig betydning for brugeroplevelsen. 

 

Google Search Central, 2020 

 

Netop Googles Core Web Vitals vil få endnu større betydning for Googles ranking-faktorer i 2021, i og med at Google er kommet med en opdatering, de kalder for ”Page experience update”.   

As previously announced, the page experience update will consider several page experiences signals, including the three Core Web Vitals metrics” (Google Search Central, 2021) 

Denne opdatering er Google ved at rulle ud lige nu, og den forventes færdig ultimo august 2021 (Google Search Central). Så vi ser ind i en tid, hvor brugeroplevelsen på et website bliver vigtigere end nogensinde. Derfor introducerer Google også Page experience report hvor man hurtigt kan få et overblik over diverse metrics og derved finde frem til forbedringsmuligheder. 

Originalt indhold af høj kvalitet 

Godt indhold spiller en stor rolle i SEO og Googles ranking, og derfor er originalt og autentisk indhold vigtigt. Det har altid været mere interessant at læse en ny tekst, historie eller fortælling, fremfor at læse en, som du har hørt mange gange før. Så hvorfor skulle Google ranke din tekst bedre, hvis den minder om en allerede eksisterende tekst? Godt og originalt indhold er nøglen til at øge Googles ranking af dit website, men det har naturligvis også en positiv bivirkning: Det knytter brugerne tættere til dig, og hjælper med at bygge et vedkommende og troværdigt brand.  

Det er selvfølgelig ikke kun vigtigt, at dit indhold er originalt. Det skal også være relevant og interessant for dine brugere. Som Google selv skriver; “You should build a website to benefit your users” (Google Search Central). Hold dit fokus på brugernes og deres oplevelse og opfattelse af dit relevante indhold på dit website. Husk også, at de rette billeder, grafikker og videoer også er vigtigt indhold, og bør ses som et væsentligt bidrag til din overordnede SEO-strategi.  

Stemmestyrede søgninger 

Selvom stemmestyrede søgninger (Voice Search) ikke er så stort i Danmark endnu, ser vi at næsten 34% af alle mennesker i USA benytter sig af stemmestyrede søgninger (Emarketer). Stemmestyrede søgninger står allerede for 20% af alle Google-søgninger foretaget i USA. Vi skal forvente, at denne udvikling også kommer til Danmark. Derudover er brugen af smart speakers stigende i Danmark (Danmarks Statistik), hvilket formentlig vil betyde flere stemmestyrede søgninger på Google. Dette får betydning for den måde vi optimerer websites, da stemmestyrede søgninger adskiller sig fra tekstsøgninger. Stemmestyrede søgninger er mere sætningsbaserede, og derfor vil det også få en indvirkning på den måde, vi skal tænke SEO.  

Når vi snakker stemmestyrede søgninger, kommer vi heller ikke uden om den såkaldte ”Position Zero” i Google søgeresultater. I Position Zero, som også kaldes featured snippet, fremhæver Google et uddrag fra en side øverst i søgeresultaterne. Et eksempel herpå, er nedenstående uddrag: 


Denne position kan vise sig at blive en vigtig faktor fremover. Årsagen er, at stemmestyrede søgninger ofte vil foregå uden skærm, hvorfor det vil være position zero, som Google læser op for brugeren. Der vil derfor være en klar konkurrencemæssig fordel i at opnå denne position, når stemmestyrede søgninger for alvor vinder indpas i Europa. 

Vil du vide mere? 

Forbrugeradfærden ændrer sig hele tiden. Samtidig skal du forberede dig på, at Google konstant ændrer deres søgemaskine. Vil du vide mere, eller høre hvordan vi kan få dig videre med din SEO?  

Tag kontakt til os og lad vores specialister hjælpe dig. 

Kontakt os for at høre nærmere

Lasse Juhl

Head of Digital Marketing