Sådan skriver du det gode brief til dit bureau
Du har en ny opgave til dit bureau, så du ringer lige til din kontaktperson. I samtalen taler I løst og fast om opgaven. Måske supplerer du dit mundtlige brief med en mail og lidt skriftlig information. Resten må I tage hen ad vejen. Lyder det bekendt?
Sådan arbejder rigtig mange med briefs til bureauer. Og har det fint med det, fordi de føler, at man er hurtigt i gang med opgaven.
Men `hurtig´ er ikke altid lig med `succes´, når du skal lave et brief til dit bureau. Hvis du griber opgaven anderledes an og bruger en briefing-template, når du videregiver opgaven, vil du opdage, at der er større chance for, at bureauet rammer hovedet på sømmet i første hug.
Her i blogindlægget giver vi dig en template, der hjælper dig med at gøre dine briefinger bedre og mere effektive.
Er det tiden og arbejdet værd?
Vi kommer ikke udenom, at det tager tid at følge en briefing-template. For man skal sætte sig ned og samle sine tanker om både virksomheden, og den opgave, I skal have løst. Og så nedfælde dem på skrift. Men når det kommer til stykket, har du højst sandsynligt allerede gjort dig en masse tanker – og hvis ikke, så kan denne øvelse hjælpe til med at sikre, at du får afgrænset opgaven rigtigt.
Det er ikke nødvendigvis alle opgaver, der kræver en udfyldt briefing-template. Mindre, enkeltstående opgaver, som kan forklares tydeligt, kan sagtens stilles i en mail. Men de fleste opgaver fortjener, at du bruger en briefing-template.
Briefing-templaten skal ses som et værktøj, der hjælper både dig og dit bureau med at huske, hvad der er vigtigt at få med, så begge parter er enige om, hvad leverancen skal indeholde. Unødvendige misforståelser, flere korrekturer og ekstra tidsforbrug på opgaven kan ofte undgås, hvis man har afstemt forventningerne på forhånd. Men det er ikke det eneste. Hvad med den forretningsmæssige side af sagen? Er der styr på den? Hvem er målgruppen? Hvad er formålet med aktiviteten? Og hvad er succeskriteriet? Det har mange en tendens til at glemme, når de briefer; hvilket bundlinjen ikke synes er særligt smart.
I sidste ende handler det om god kommunikation og samarbejde. Om at opgaven er veldefineret og rigtigt forstået; og herefter bliver løst til den aftalte tid og pris. Med andre ord: win-win for alle parter.
Hvad indeholder det gode brief?
Et godt brief skal indeholde informationer om både baggrund og formål med opgaven. Punkter som budskab, målgruppe, budget og tidshorisont vil også altid være med. De andre punkter varierer afhængigt af opgavens størrelse, så alt fra detaljerede kampagne KPI’er, formater til lande og sprogvarianter er relevante at have med. Hvis der er tale om et nyt samarbejde, vil bureauet altid være interesseret i research, så som en SWOT-analyse, konkurrentanalyse, tidligere kampagner eller anden inspiration, som du måske allerede selv har lavet – dette kan vedlægges i et appendiks.
Se hinanden i øjnene, før I går videre
Inden dit bureau modtager et helt færdig brief fra dig, anbefaler vi, at I har et opstartsmøde, hvor I gennemgår opgaven og sætter nogle ord på tankerne. På den måde får bureauet en endnu bedre forståelse af opgaven, eventuelle udfordringer og behov. Opstartsmødet er bureauets mulighed for at spørge ind til briefingen og sikre, at alle er enige om opgaven og dens omfang.
En udfyldt briefing template er et glimrende udgangspunkt for opstartsmødet, og gør, at bureauet kan gå et spadestik dybere og komme i gang med brainstorming og idégenerering. Derudover får bureauet en stærkere relation og kendskab til dig og din organisation eller virksomhed, når I mødes – enten fysisk eller over et videokald.
Hvordan ser en briefing template ud?
I Clienti arbejder vi ud fra en briefing template med en række elementer, som vi gerne vil have vores kunder til at forholde sig til. Brief betyder selvsagt ”kortfattet” – og netop derfor skal formatet gerne være et tekstformat på under to sider.
Hvis du har lyst til at afprøve Clienti’s briefing template, kan du hente den ved at udfylde formularen nedenfor.