Har du prøvet at modtage en rød eller gul score efter at have testet dit website gennem Google PageSpeed Insights? Så begynder man at frygte, at man lander på internettets værste sted: Side 2 af Google søgeresultater.

Der er heller ingen tvivl om, at et websites hastighed har stor betydning for den enkelte brugers oplevelse. Manglende hastighed kan i yderste konsekvens få brugere til at skifte over på et andet site. Men hvad fortæller en PageSpeed score egentlig, og hvilken indflydelse har den på dit site – og dets ranking? Det får du svaret på i denne artikel.

  

Hvad er PageSpeed Insights?  

Google PageSpeed Insights er et nyttigt værktøj som udviklere kan bruge til at måle, identificere og løse problemer med et websites performance. Men når det er sagt, så er det vigtigt at huske, at der er mange andre parametre end PageSpeed scores – og som er lige så vigtige. PageSpeed scores er f.eks. ikke en faktor i forhold til et websites ranking på Google og har altså ikke nogen indflydelse på, hvor sitet bliver vist på Googles søgeresultater.

Scoren er derimod en indikation af dit websites performance baseret på en øjeblikssimulation og afspejler ikke, hvad brugerne reelt oplever på sitet. Det er brugernes oplevelse, der betyder noget.

Kort sagt. I modsætning til en PageSpeed score, er brugeroplevelsen faktisk en rankings-faktor for et website. Det er den blevet efter, at Google har afsluttet implementeringen af deres Page Experience-opdatering til Google Search. Hvis man vil forbedre et sites brugeroplevelse og dermed sin ranking på Google, bør man snarere starte med at fokusere på Google PageSpeed Insights Field Data.

 

Field data - hvad er det?  

Field data er den data, dit website har indsamlet i løbet af de seneste 28 dage fra Chrome-brugere på dit website. Den er delt op i fire forskellige metrikker - også kaldet Web Vitals. Det er Web Vitals, der er vigtige at optimere på, når man ønsker at forbedre brugeroplevelsen på et site.

 

Google PageSpeed Insights

 

First Contentful Paint (FCP) og Largest Contentful Paint (LCP) kan betegnes som sitets loadingtid. Det er den tid, det tager fra, at brugeren klikker på linket til websitet, til at sitets indhold er indlæst. Som en tommelfingerregel skal LCP helst være under 2.5 sekunder, ellers risikerer man, at brugeren bliver irriteret eller helt opgiver at tilgå websitet.

First Input Delay (FID) er den tid der går fra, at en bruger interagerer med sitet, f.eks. klikker på en knap, til at sitet er klar til at håndtere den valgte kommando. Som udviklere ønsker vi helst, at din FID er under 100ms, hvis brugeren skal have den bedst mulige oplevelse på sitet.

Cumulative Layout Shift (CLS) kan betegnes som sitets visuelle stabilitet. CLS er en kalkuleret score mellem 0 og 1, som beskriver, hvor meget indholdet på websitet flytter sig under og efter indlæsningen. Forstil dig en tilfældig hjemmeside, som indlæses. Du ser med det samme, hvilket link du skal trykke på for at komme videre, men netop, som du skal til at trykke på linket, flytter hele siden sig, og du ender med at trykke på det forkerte link. Dét er CLS.

  

En øjeblikssimulation - ikke en refleksion af virkeligheden 

Websitets PageSpeed score kan sagtens være lav, selvom websitets Web Vitals’ er fine. Derfor skal man ikke gå så meget op i et sites PageSpeed score, hvis den underlæggende field data, og dermed brugeroplevelsen er god. På eksemplet neden for ses field data for et site:

 

Google PageSpeed Insights

 

Som den grønne farve indikerer, så er sitets Web Vitals fine, selvom CLS kunne forbedres. Det ”sjove” er, at den tilhørende PageSpeed score kun er 42/100. Hvis man ikke vidste bedre, så ville man nemt tro, at der var noget galt med sitets performance.  Men som det fremgår af eksemplet, så har det en ok Page Experience. Så lad os tage et kig på, hvorfor PageSpeed scoren er så langt fra den virkelige verden.

Forklaringen skal findes i, at en PageSpeed score er beregnet fra en øjeblikssimulation kørt i et værktøj kaldet Lighthouse. Simulationen bliver her kørt fra en gennemsnitlig smartphone anno 2016 - tilmed fra en ret langsom internetforbindelse. Testen bliver kørt én gang, hvorefter PageSpeed scoren beregnes. Modsat field data, er det altså et meget snævert datagrundlag, der ikke tager højde for de mange forskellige mobilenheder eller netværksforbindelser, brugerne ofte benytter sig af. Det er denne variation som field data medtager i sin beregning, hvilket også er grunden til, at den indgår som en rankings-faktor på Google - og hvorfor en PageSpeed score kan være lav, selvom din field data er god.

Når det er sagt, så skal man ikke fuldstændig lukke øjnene for dårlige PageSpeed scores - slet ikke. Hvis sitet oveni scorer lavt i forhold til field data, skal der måske tænkes i optimeringsmuligheder. I så fald er du meget velkommen til at kontakte os. Så tager vi et kig på det, og lægger en plan for, hvordan du kan garantere en smidig og ubesværet brugeroplevelse på dit website.  

For yderligere info

Lasse Juhl

Head of Digital Marketing