Ny brandstrategi vil gøre en forskel for Holstebro Kommune.
Der er kulturen til forskel. Sådan lyder det i den nye brandstrategi for Holstebro Kommune, der netop er blevet lanceret i forbindelse med åbningen af den nye Holstebromotorvej. Lanceringen omfatter bl.a. hustandsomdelte aviser, film og annoncer udviklet i samarbejde med Clienti.
Holstebro Kommune er et godt sted at være. Der er tilflytning af borgere og erhverv. Der er smuk natur, et rigt kultur- og uddannelsesliv og Holstebro by er flere gange kåret som Danmarks flotteste handelsby. Hvor er problemet, vil nogen måske spørge? At der er langt flere, der bør, vide det, lyder svaret – især uden for kommunen.
Direktør for Kultur og Erhverv, Mette Højborg siger: ”I den daglige konkurrence om at tiltrække nye borgere, nye virksomheder og skabe vækst, er det fuldstændigt vitalt at fortælle, hvad vi står for som kommune, og hvad vi kan tilbyde” og fortsætter:
”Vi følte, at vi kunne gøre det bedre. Derfor besluttede vi os for at invitere flere bureauer med i en tilbudsrunde med henblik på en ny brandplatform, der kunne øge kendskabet til Holstebro Kommunes styrker. Valget faldt på Clienti, der hurtigt overbeviste os om, at de kunne løfte opgaven med at skærpe den kulturprofil, der har været en vigtig del af kommunens identitet siden midten af 1960’erne.”
Kulturen til forskel i Holstebro Kommune
Den nye brandplatform bygger på et kvantitativt og kvalitativt indsigts- og analysearbejde, der også inkluderede en større omdømmeanalyse. Processen har undervejs involveret store dele af Holstebro Kommune – fra politikere og kommunale medarbejdere til borgere, virksomheder og foreninger.
Charlotte Liendgaard, direktør for Clienti forklarer.
”Dels var det vigtigt at tage så mange som muligt i ed for at sikre opbakning. Dels gav inddragelsen et vitalt indblik i indbyggernes forhold til kultur og hvad den betyder for dem. Sætter vi hovedet på sømmet, fandt vi ud af, at der er meget mere til kulturen i Holstebro Kommune end Den Kongelige Ballet og Giacomettis ”Kvinde på Kærre”. Kulturen findes ligeså meget i den åbenhed, man møder i kommunen – og i den særlige måde indbyggerne ser på verden og løfter i flok.”
Det nye slogan ”Kulturen til forskel” bygger i den sammenhæng ikke kun videre på kommunens mangeårige identitet og selvforståelse. Det kommer også til at præcisere yderligere, hvad det er, der gør Holstebro Kommune til et unikt sted at bo, leve og arbejde.
Større stolthed og vækst
Den nye brandplatform er sammen med det nye slogan blevet lanceret samtidig med åbningen af det sidste stykke af Holstebromotorvejen – et stykke, der kommer til at reducere afstandene markant til gavn for både indbyggere og erhvervsliv i området.
Direktør for Kultur og Erhverv, Mette Højborg udtaler:
”Vi er ikke bange for at sige, at vi har høje forventninger i kommunen. Én ting er motorvejen og de mange andre projekter, vi løbende sætter i værk. Noget andet er, at vi med den nye brandplatform, udarbejdet af Clienti, har fået et præcist ståsted at tale ud fra – både i forhold til egne indbyggere og i forhold til at øge kendskab og tiltrække nye.”
Den nye brandplatform får i første omgang liv i en ny husstandsomdelt avis: ”Kulturen til forskel” og følges op med annoncering og film, der vises i den lokale biograf og på TV MidtVest i efteråret.