De fleste af os tager det stadig som en selvfølge, at vi kan drikke vand fra hanen. Men flere og flere vandboringer fra landets vandværker giver grund til bekymring. Der bliver nemlig fundet et stigende antal sprøjtegiftrester i grundvandsressourcerne, som er kilden til vores drikkevand. Sådan er det også i Aarhus Kommune.

Landbrug og gartnerier står for sin del. Men faktum er, at udledning af sprøjtegift også kommer fra mange hus- og haveejere. Det er baggrunden for en ny kampagne fra Vandværkerne i Aarhus Kommune (VPU), der vil have aarhusianerne til at vælge riven, skuffejernet og andre miljøvenlige våben i stedet for sprøjtegift, når havearbejdet kalder. Geolog ved Aarhus Vand, Bo Vægter siger:

- ”Med kampagnen ville vi skubbe til folks indgroede vaner og adfærd. For det handler meget om hvad, man plejer at gøre. Men vi ville også appellere til, at rent drikkevand i fremtiden er et ansvar, vi alle bærer. Det er sådan, at bare 1 gram sprøjtegift kan forurene en families forbrug af drikkevand i 80 år. Her oplevede vi, at Clientis ramte plet både med deres indsigter og deres kampagneidé, der netop har fokus på den fælles kamp for rent drikkevand.”

 

Til kamp for rent drikkevand

Kampagnen ”Til kamp for rent drikkevand” blev skudt i gang på Vandets Dag i slutningen af marts, som er den årlige FN-markering af menneskers ret til rent drikkevand, men også det tidspunkt hvor danskerne for alvor begynder at gå i haven. Direktør for Clienti, Charlotte Liendgaard Vigh, forklarer:

- ”Det var rigtig vigtigt for os at time kampagnen ordentligt. Vi ville eksponere borgerne i Aarhus Kommune for problemstillingen fra det øjeblik, hvor ukrudt og skadedyr begynder at fylde i deres bevidsthed. Og ligeså vigtig det var for os at informere dem om konsekvenserne af sprøjtegift og skabe involvering, ligeså vigtigt var det at give gode råd til, hvad de kan gøre i stedet. Kampagnen, som primært kører digitalt, indeholder derfor en række videoer med konkrete tips til sprøjtefrit havearbejde.”

De første resultater har været rigtig positive for kampagnen, der samtidig oplever god opbakning fra sine to ambassadører, Venstres Miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen og Aarhus’ Socialdemokratiske borgmester, Jakob Bundsgaard. Begge er med til at understrege vigtigheden af at rent drikkevand er noget, der bør stå på vores alles dagsorden. Direktør for Clienti, Charlotte Liendgaard Vigh, siger:

- ”Mere end 30.000 facebookbrugere har allerede set kampagnen i løbet af den første måned og opslag og videoer er blevet vist godt 220.000 gange. Opslagene bliver også delt og kommenteret flittigt. Lige nu er der over 320 kommentarer på kampagnen. Vi har også kunnet konstatere, at vores posters på kommunens genbrugsstationer og den hustandsomdelte folder også har haft stor effekt.”

Kampagnen for rent drikkevand i Aarhus Kommune fortsætter henover sommerperioden og bliver genoptaget næste forår. For trods den foreløbige succes viser en sideløbende måling, at mange folk stadig mangler den viden, at vi faktisk bor ovenpå vores drikkevand. I det lys er vigtigt, at vi fortsætter med oplysning – både om de miljøvenlige alternativer og om den store skade lidt uskyldigt sprøjtegift i haven kan gøre. Nu og fremtiden.

 

For yderligere info, kontakt:

Bo Vægter, bestyrelsesmedlem i Vandværkerne i Aarhus Kommune (VPU) og geolog ved Aarhus Vand
Direkte: +45 8947 1310.
Mobil: +45 2920 9291
E-mail: BVA@aarhusvand.dk

For yderligere info

Charlotte Liendgaard Vigh

COO / Partner